HZSP Adast Adamov

Hasičská stanice HZSP Adast Adamov.

V tehdejší knížecí Lichtenštejnské strojírně v Adamově fungoval hasičský sbor již od června 1865, ale schválený byl až v roce 1881. Adamovské železárny měli tak svůj tovární hasičský sbor oficiálně od roku 1881. V roce 1945 dochází ke znárodnění firmy a v roce 1947 k přejmenování na Adamovské strojírny (Adast). V této době zažívá ZPÚ Adast dobu své největší slávy. V 70. a 80. sloužilo na jedné směně až 15 hasičů včetně vlastního zdravotníka. 3 směny sloužili po 24 hod od 6:00 a zajišťovali požární ochranu nejen ve všech závodech strojíren, ale také ve městě Adamov a okolních obcích. Tehdejší VPÚ Blansko se závodním hasičům zdaleka nemohl rovnat. Jelikož byl velitel ZPÚ Adast přímo podřízen řediteli strojíren, měli hasiči téměř vše, na co si vzpoměli. Mimo moderní hasičské výjezdové techniky CAS 16 Praga V3S, CAS 25 Š706 RTHP, 2x CAS 32 T148 a T138, AP 27 – T815, DA 12 – Avia A30 či později CAS 32 T815 měli hasiči také 2 sanitky Škoda 1203 a pro velitele čety VEA Dacia 1300. V budově hasičské stanice byla spojovatelka, která přijímala tísňová volání na klasické telefoní lince a vyhlašovala poplach závodní jednotce. Na výjezd byly klasické 2 min a v bráně se dokonce nacházelo fotočidlo, které hasičům měřilo čas od vyhlášení poplachu do průjezdu bránou. V roce 1993 došlo k rozdělení na společnost na Adamovské strojírny, která později zanikla a ADAST Systems a.s. HZSP Adast Adamov a.s. fungoval až do 31.7.1998, kdy byl se zánikem původních strojíren zrušen. V nástupnické firmě ještě fungoval SDHP do roku 2009, který nahradil zrušenou profesionální jednotku. Poté již z původních velkých podnikových hasičů nezbylo vůbec nic. Technika byla rozprodána a rozdána okolním dobrovolným sborům.

Kontakt na jednotku/sbor:

Datum pořízení fotografií: 17.1.2019
Autor fotografií: Jakub Morávek

Příspěvek byl publikován v rubrice Okres Blansko se štítky , , , , , , , , , , , , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

5 komentářů u HZSP Adast Adamov

  1. Standa napsal:

    Opět super. Díky. A technika JSDHP před zrušením?

  2. Jakub Morávek napsal:

    Stando to přesně nevim. Řekl bych, že jim tam zustala už jen jedna z těch CAS. Některá technika víme přesně, kde skončila, některá bohužel ne.

  3. Filip napsal:

    Děkuji za stručný popis historie a bylo by možné tedy říci, kde ta trechnika skončila?
    VímVím, že ta V3s patřila SDH Luleč a pak stála v depozitáři Brně – Řečkovicích, co naposledy vím, že pak byla na prodej a dal její osud nevím. Až tady ji vidím, a překvapilo, že je opravená….

  4. Jakub Morávek napsal:

    Z Řečkovic jsme ji koupili my, poté opravili a již 2 roky je vystavená v Hasičském muzeu Kočí – http://www.hmkoci.cz
    Z další techniky vím, že trambuse má SDH Olomučany.

  5. Standa napsal:

    Nevadí, díky. Já jsem se snažil zjistit něco o HZSp ČKD Blansko, kousek vedle, jelikož jezdím občas kolem a je tam poměrně velká stanice a dost stání, jenže nastupnicka firma nekomunikuje. Tak třeba se to tu taky někdy objeví 🙂

Komentáře:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.